SEBO-Lid worden?

Bij SEBO geloven we dat de kracht van een gemeenschap ligt in samenwerking. Samen kunnen we meer bereiken. Onze missie is simpel: een positieve impact maken en bouwen aan een toekomst waarin iedereen kan bloeien.

Sluit je aan bij SEBO en ontdek hoe we samen kunnen werken aan een betere toekomst. Ontdek meer op onze website en zie hoe jouw betrokkenheid het verschil kan maken. Bezoek ook de website van de gemeente Zoetermeer voor meer informatie.

Heeft een ondernemer interesse in het SEBO-keurmerk, dan neemt hij/zij contact op met zijn/haar accountmanager van de Binnenbaan of bij TZHO. Het SEBO-keurmerk kan ook online worden aangevraagd via: SEBO keurmerk, aanvragen.

Vraag nu het SEBO-keurmerk aan
 

Veelgestelde vragen
 

Wat u moet weten

Alle lokale bedrijven (ook zzp'ers) kunnen zich aanmelden voor het gratis SEBO keurmerk.

In aanmerking komen bedrijven die van meerwaarde zijn voor Zoetermeer en dit zichtbaar maken door onder andere:

  • Het inzetten voor het behouden en stimuleren van werkgelegenheid voor kwetsbare groepen.
  • Het effectief en aantoonbaar begeleiden van personeel.
  • Het ondersteunen van doelen gerelateerd aan Zoetermeer.
  • Het ondernemersklimaat actief verbeteren, pro actieve houding en successen delen.
  • Samenwerking zoeken met andere partijen bijvoorbeeld met de gemeente of het onderwijs.

Wanneer kan ik een SEBO keurmerk aanvragen?

Uw bedrijf kan een SEBO keurmerk aanvragen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Uw bedrijf voert een zorgvuldig personeelsbeleid.
  • Uw bedrijf onderneemt activiteiten voor het vergroten van de werkgelegenheid.
  • Uw bedrijf onderneemt activiteiten om de samenwerking met het onderwijs te verbeteren.
  • Uw bedrijf zet zich in voor sociale- en maatschappelijke doelen in Zoetermeer.

Lees meer over de criteria voor het SEBO keurmerk.

Wat voor informatie moet ik aanleveren?

Op het online aanvraagformulier wordt, naast de algemene bedrijfsinformatie, om onderstaande gegevens gevraagd:

  • Aantal medewerkers, fte's, vestigingen.
  • Beschikbare stageplaatsen, werkervaringsplaatsen en leerwerkplaatsen.
  • Hoeveel mensen met (grote) afstand tot de arbeidsmarkt in dienst, stageplaatsen, werkervaringsplaatsen.
  • Uren onbezoldigde inzet ten behoeve van Zoetermeerse sociale en maatschappelijke doelen.

Er zijn ook een aantal documenten die u moet meesturen:

  • Organisatiebeschrijving (verwijzing naar de bedrijfswebsite mag ook).
  • Uittreksel Kamer van Koophandel (niet ouder dan één jaar).
  • Overzicht doelstellingen op het gebied van sociaal economisch betrokken ondernemen.
  • Contactgegevens van accountmanager bij de Binnenbaan of TZHO.
  • Plan van aanpak.
  • Overzicht van de externe samenwerkingspartners op het gebied van sociaal economische betrokken ondernemen.
  • Gedetailleerde omschrijving van de maatregelen die worden genomen om de in- en doorstroom van kwetsbare groepen binnen het bedrijf te stimuleren.
  • Overzicht van aantal uren onbezoldigde inzet ten behoeve van Zoetermeerse sociale en maatschappelijke doelen.
     

Hoelang duurt het?

  • Wij leggen uw aanvraag eerst voor aan de leden die in het bezit zijn van het SEBO keurmerk. Dit gebeurt tijdens de SEBO bijeenkomsten (gemiddeld 3 per jaar).
  • Na akkoord van de leden volgt er een startgesprek met een huidig SEBO lid en de SEBO projectleider.
  • Na een positief gesprek volgt er een aspirant lidmaatschap voor 1 jaar. 
  • Een jaar na de aanvraag vindt er een audit plaats.

 

SEBO Keurmerkhouders